תכנון פסי האטה

שם המחקר / המאמר: תכנון פסי האטה

הכותבים: אינג' רן זילברשטיין - אמי מתום מהנדסים ויועצים בע"מ, ד"ר ויקטוריה גיטלמן - הטכניון, פרופ' שלום הקרט - הטכניון, גב' חן ששון - אמי מתום מהנדסים ויועצים בע"מ

המזמין: משרד התחבורה

תקציר: פסי האטה בדרכים מהווים אמצעי יעיל ונפוץ למיתון מהירות הנסיעה של כלי הרכב, ובכך תורמים לשיפור הבטיחות. עיקר היישום של אמצעי זה הוא ברחובות המגורים ובסמוך למוסדות ציבור המיועדים לאוכלוסיות רגישות בתחום הבטיחות, כגון: בתי ספר, מתנס"ים, מרכזי פעילות לקשישים וכו'. פסי האטה הינם אזורים מוגבהים מעל פני המיסעה המותקנים לרוחב הדרך ומהווים אמצעי גיאומטרי להורדת מהירויות הנסיעה בדרך. פסי ההאטה בנויים ממיסעה מוגבהת העשויה מאספלט,מבטון,מגומי או מאבני ריצוף. יתרונם של פסי ההאטה הוא באכיפה עצמית וביצירת רושם חזותי בכך שהרחוב אינו מיועד למהירות מופרזת או לתנועה עוברת. להתקנת פסי האטה יכולה להיות אחת משתי מטרות: הורדת מהירות הנסיעה לאורך קטע דרך או אזור האטה נקודתית במקומות מיוחדים כגון: ליד מעבר חציה להולכי רגל, ליד בית ספר, בהתקרבות לצומת. להורדת מהירות הנסיעה קשר ישיר לבטיחות משתמשי הדרך ובעיקר, של הולכי הרגל. כמו כן, לעיתים פסי ההאטה מקטינים את נפח התנועה ברחוב בו הם הותקנו, עקב הפניית התנועה לדרכים אחרות, במיוחד כאשר רחוב ההתקנה שימש בעבר כקיצור דרך,מעקף או מעביר תנועה עודפת מעורק או מאסף סמוך. דבר זה משרת גם את התושבים בכך שהוא תורם הן לבטיחות בדרכים והן לאיכות הסביבה ברחובות השכונה. בכל המקרים צריך גם לוודא שהליך ההאטה יהיה בעצמו בטיחותי ולא יגרום נזק לכלי הרכב.

לינק למאמר / המחקר המלא: לינק

מאמרים ומחקרים נוספים

שינוי גודל גופנים